Lærhomser mine læremestre

Elisabeth Ohlson inkluderer i sin fotoutstilling Ecce Homo, sm- og fetisjfolket i homomangfoldet, og pressen følger opp ved å sammenligne Ohlson med mestere som Hieronimus, Michelangelo og Caravaggio. (Foto: Svein Skeid)

– For meg er bildene av lærhomsene og transvestittene nesten enda viktigere fordi de på mange måter er sett ned på også av andre homoseksuelle. Jeg ville vise at Guds kjærlighet også gjelder dem, sier Elisabeth Ohlson til NTB Pluss. Bergens Tidende 29.4.1999

10.000 mennesker besøkte “Elisabeth Ohlsons utstilling Ecce Homo i Oslo Rådhus, med Jesus blant lærhomoer, transvestitter og aids-syke”, slik Aftenposten uttrykker det i én av sine mange positive artikler om utstillingen.

Hyllest til SLM

– Kristi inntog i Jerusalem på sykkel – hvor han tiljubles av lesber og lærhomser – formidler med en helt annen vitalitet den fargerike og frodige framtredenen som den moderne gaykulturen har manifestert sin vei ut av skapet med gjennom sine gatemarsjer, skriver Dagbladet som en hyllest til Smia og SLMs årlige deltagelse i homoparaden.

Og Elisabeth Ohlson selv gir en krystallklar bibelsk begrunnelse for det homomangfoldet som hver år snor seg oppover Karl Johan: – Jesus svarte fariseerne: “”Jeg sier dere: Dersom de tier, skal steinene rope.”

– En kan ikke kreve at den homofile ikke skal synes, forklarer Ohlson. Homoparaden er vårt gledesbudskap, vi feirer og viser vår kjærlighet. Vi er stolte og glade over å være lesbiske og homofile.

Favoritt

– Bildet “Veropet” med Jesus omkranset av lærlesber og -homser er min favoritt, uttalte uttalte Ohlson på den siste omvisningen i Oslo Rådhus 30. mai 1999. Utenfor hadde lærhomser dagen før puttet kondomer i knappehullene på demonstrerende høyremoralister. – Raseriet [over utstillingen] bunner i redsel for hva homoseksualitet egentlig er, uttalte Elisabeth Ohlson til Aftenposten 15. mai 1999. Utstillingen er både blitt politianmeldt og rost opp i skyene av selveste Torbjørg Aalborg fra Oslo KrF.

Blant annet ble “Veropet” utsatt for hærverk da vandreutstillingen ble vist i Ørebro høsten 1998. I Sverige ble “Veropet” brukt på plakaten for utstillingen.

Veropet første bilde

Bildet “Veropet”, som viser Jesus omgitt av lærlesber og lærhomser, var det første Ohlson lagde til utstillingen som består av 12 store fargefotografier med iscenesettelser fra Jesu liv med navngitte homofile i de aktuelle rollene. Elisabeth Ohlson har tidligere tatt bildene til SLM Stockholms flotte versjon av “Sikrere sex for lærhomser“, samt meget sexy bilder i større format i SLM Stockholms kalender for 1998/99. Hun lagde i 1999 også en utstilling i Stockholm der lærhomser og -lesber gis en helhetlig fremstilling “med både hjerne, hjerte og underliv”, kunne Elisabeth fortelle Skeive Nyheters henrykte utsendte medarbeider på utstillingens siste dag i Oslo.

Elisabeth Ohlson som lever i et lesbisk samboerforhold og har vært kristen i hele sitt liv, fortalte til avisa Dagens Nyheter at hun med sin bok og utstilling ønsket å fokusere de homoseksuelle som så lenge har vært usynliggjort.

– Slik jeg leser evangeliene står Jesus alltid på de svakes side, uttalte Ohlson til Dagens nyheter. – Han ville ha tatt seg av de homoseksuelle og hevdet deres likeverd. Sverige har de siste to årene opplevd en rekke naziangrep på homoseksuelles treffsteder. I følge Qmagazine har de groveste angrepene vært mot lærhomser på arrangementer der fetisj og sm var tema.

I “Veropet” tok Elisabeth Ohlson utgangspunkt i Carl Blochs maleri (tv) som forestiller Kristus blant fanger og slaver. – Da jeg så Blocks maleri ble det klart for meg at det var blant lærhomoer Jesus skulle være på dette fotografiet. – Det var viktig at de var ikledd sine remedier og utstyr. Jeg liker kontrasten mellom det myke i Jesus påkledning, og det som ser hardt ut på overflaten, forklarer Ohlson.

Vennskap, kjærlighet og tillit

– Men bare på overflaten, har Ohlson poengtert overfor en svensk forsamling av kristne homofile. For er det noen krets i homoverdenen som har vært “menneskelige læremestre” for Elisabeth Ohlson så er det lærhomsene. – Ingen andre steder har jeg lært så mye om vennskap, kjærlighet og tillit som av dem, sa hun.

Rangordning

I homomiljøer forekommer det at man rangordner hverandre, fortsetter Elisabeth Ohlson. Og da havner lærhomser og transvestitter langt ned i hierarkiet, ettersom man skammer seg over dem som man ikke anser burde være en av oss.

Elisabeth Ohlsson stiller store krav til utstillingslokalenes utforming og størrelse, forteller Petter Møller til Skeive Nyheter. Møller er koordinator for komiteen som har jobbet med å få utstillingen til Norge. I Sverige har utstillingen vært vist i flere kirker, samt i den svenske Riksdagen. Utstillingen havnet i Oslo Rådhus, etter først å ha blitt nektet vist i Oslo Domkirke.

Debatten har gått høyt i kirkelige kretser hvorvidt Jesus penis er erigert eller ikke på det omdiskuterte dåpsbildet til Elisabeth Ohlson. Nettopp dette bildet er nok det som har falt geistlige tyngst for brystet. Bildet var hovedårsaken til at utstillingen ble nektet vist i Europaparlamentet.

I et møte med EKHO, den svenske parallellen til Åpen Kirkegruppe, har Elisabeth Ohlson uttalt at dåpsbildet med Jesus og Johannes Døperen, spesielt er tilegnet to venner av henne som døde av aids. – Magnus och Tommy døde i sin sykdom i stillhet og skam, sa Ohlson.

Den åpne homsen og katolikken Mark Levengood poengterte på et møte om Ecce Homo i Sofia Kirke i Stockholm at Ecce Homo-utstillingen ikke fremstiller Jesus som homoseksuell, men at Jesus omgås med lesber og homser. – Jesus forbarmet seg over tollere og prostituerte, men han ble ikke av den grunn toller eller prostituert, fremhevet Levengood.

I utstillingen presenterer fotografen Elisabeth Ohlsson kjente bibelske motiver satt inn i en homofil kontekst. Noe av ønsket hennes er å synliggjøre hvordan fremstillingen av mange av disse kjente motivene, ord og ritualer kan virke ekskluderende for enkelte grupper. Ved å sette bilder av homofile rollemodeller inn i motivene, presenterer bildene en kristusfigur som viser kjærlighet overfor alle medlemmer av menneskeheten.

Jesus med hiv-positive

Prosessen med Ecce Homo startet ifølge det svenske magasinet “Fotografisk Tidsskrift” da noen av Elisabeth Ohlsons nære venner døde av aids på midten og slutten av 1980-tallet. Noen kristne røster forkynte høylytt at sykdommen var Guds straff, samtidig som den gode kirken som Elisabeth Ohlson betraktet som sin, slo blikket ned og tiet. – Det skapte en agg i meg. Jeg forsto ikke hvorfor ikke resten av kirken stilte opp og ba om unnskyldning, forteller Ohlson. – Da jeg noen år senere i et bryllup hørte presten preke om “kjærligheten som er skapt for mann og kvinne”, var det noe som brast for meg. – Jeg ble slått av at den bibelske teksten er slik utformet at vi homoseksuelle alltid er så totalt utenfor. Elisabeth Ohlson gikk hjem og slo opp i sin tykke svarte bibel, illustrert av 1800-tallskunstneren Gustav Doré. Bokens første bilde forestiller Jesus med tornekrone og har påskriften Ecce Homo, som er latin og betyr “Se Mennesket”.

– Da gikk startskuddet. Et bra navn, tenkte jeg. Siden bladde jeg gjennom boken og så hendelsene direkte. Dåpen, åpenbaringen, nattverdenen, alle de som jeg ville gjøre mine versjoner av.

Det er skrevet titusenvis av artikler, debattinnlegg og anmeldelser av utstillingen. Utstillingen er fulgt av en CD med et høytidelig, klassisk lydbilde som bidrar til å gjøre utstillingsarrangementet til en meditativ opplevelse. Det er laget en egen katalog “Ecce Homo” som selges i forbindelse med utstillingen, med et forord av den svenske forfatteren Jonas Gardell.

Den svenske erkebiskopen K.G Hammars støtte til Ecce Homo førte i 1998 til at han ble nektet audiens hos selveste paven i Roma.

Utstillingen ble første gang vist i Stockholm sommeren 1998. Foruten Sverige og Oslo, har “Ecce Homo” vært vist i København, Reykjavik, Helsingfors, Estland, Wien, Berlin, Sveits, Paris, Antwerpen, Düsseldorf, London, Roma, New York og Sidney Australia.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *